zaterdag 29 juli 2023

Palmpasen

De man kwam met zijn fiets achter ons staan. We keken naar een maquette van de tweede achterste Holstenpoort.

Weten jullie waar deze poort stond? Dáár. Ik kan jullie nog veel meer vertellen over Lübeck. Ik was hier vroeger stadsgids. Waar komen jullie vandaan? Ah, leuk, met jullie koning en koningin. Wij hadden hier vroeger Hitler, dat waren verschrikkelijke jaren. Ik ben geboren in 1937. In 1942 werd hier alles kapot gebombardeerd. We moesten naar de schuilkelder. Het was Palmpasen toen ze kwamen.

Jullie weten toch hoe het nu misgaat in Oekraïne? Daar gaat wel heel veel geld naartoe.

Die Poetin is eigenlijk ook een Hitler.

Als jullie iets willen weten, vraag maar.

Wat betekent eigenlijk Holsten?

Dat heeft te maken met de streek hier. Sleeswijk-Holstein. Holsten heeft te maken met hout.

Ah zo. Net als Holland, dat heeft ook met hout te maken.

Zo, ik wens jullie een prettige dag.

We vinden Lübeck een mooie stad. We hebben hier een paar mooie dagen gehad.

Als jullie iets willen weten over de stad, moeten jullie naar de VVV daarachter gaan.

Gisteren waren we hier naar een orgelconcert gegaan, in de Marienkirche.

Zo! Ik wens jullie een fijne dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten