donderdag 23 juni 2016

De concrete essentie

Ik bedoel dat niet filosofisch. Het gaat me echt om de essentie.
Beeldend kunstenaar David Bade in 'Nooit meer slapen'

 Afbeeldingsresultaat voor david bade

dinsdag 19 januari 2016

Bomen worden niet oud

Stel dat je met deze vleugelnoot in gesprek kon gaan, dat je hem zei: je bent pas vijftig - hij zou antwoorden: vijftig, ben ik al vijftig, ik voel me pas acht. En over nog eens vijftig jaar zou hij dat wéér zeggen, ik voel me pas acht. Want een boom werkt altijd alleen maar met zijn buitenste acht jaarringen, een boom trekt als het ware elk jaar een nieuwe boom op rondom zichzelf, in wezen komt een boom de lagereschoolleeftijd nooit te boven.
 Huib Sneep in Koos van Zomeren, Het bomenboek

http://www.battjesladrak.nl/img/IMG_3363.jpg

zondag 10 januari 2016

Taal heb je niet

De mens is niet 'het dier dat taal heeft', maar het dier dat verstoken is van taal en daarom erop aangewezen is om die van buitenaf te krijgen.
Agamben

http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SFA04:SFA006004618&role=image&size=variable 

zondag 20 december 2015

De objectiviteit van het gedicht

Het gedicht komt voort uit een subjectieve aandrang en een objectieve keus. Het gedicht is een samengesteld en bewegend geheel van bepalende, oorspronkelijke waarden, dat in eigentijdse relatie staat tot iemand, die door deze omstandigheden naar voren geschoven wordt.
René Char

 http://jaarvanhetvoorlezen.nl/_wpx/wp-content/uploads/2012/11/klapbord1-580x256.jpg

zondag 22 november 2015

Zonder gezag

Onze emoties herbergen voor ons niet langer een belofte: ze overleven ons, even pronkend en nutteloos als huisdieren.

Agamben

http://www.museum-shop.it/WebRoot/ce_it/Shops/990289924/50F7/16C9/1420/8936/3064/3EC1/CD0B/24AC/mgcavecanem.jpg

zaterdag 19 september 2015

Van liturgie naar leven

To the liturgicization of life, there corresponds here a total vivification of liturgy.
Agamben over de levensvorm der monniken
 

dinsdag 15 september 2015

Het is toch iets materieels

Die Derrida'sche Spur - "weder sichtbar noch unsichtbar", "be-merkter Ort eines Zeichens", reines Statt-finden - ist also wirklich mit der Erfahrung einer intelligiblen Materie vergleichbar. Das experimentum linguae, um das es in der grammatologischen Terminologie geht, begründet keineswegs eine Interpretationspraxis, die - einem nur allzu verbreiteten Missverständnis zufolge - auf die unendliche Dekonstruktion von Texten abzielt; sie eröffnet keinen neuen Formalismus: Es kennzeichnet vielmehr das entscheidende Ereignis einer Materie und legt den Weg zu einer Ethik frei. Wer dieses Experiment bis auf den Grund durchführt und in diesem Sinne seine Materie findet (sich selbst erleidet und auf diesem Wege sich passioniert), kann sich in den Paradoxien der Selbstbezüglichkeit aufhalten, ohne in ihnen gefangen zu bleiben; er kann nicht nicht-schreiben.
Agamben over Derrida